Miért fontos egy jó marketing terv?

Amíg az üzleti terv köztudottan fontos részét képezi egy vállalkozás elindításának és sikeres kormányzásának, addig a marketing tervnek – amelynek legalább ugyan ennyire fontos a szerepe egy vállalkozás életében – gyakran sokkal kisebb jelentőséget tulajdonítanak. De nézzük is meg, miért fontos egyáltalán a marketing, és miért van szükségünk egy jól összeállított marketing tervre, ha vállalkozást indítanánk.

Mi is az a marketing?

A marketing egy dinamikusan fejlődő ágazat, amely online és offline módszereket fejleszt ki különböző szolgáltatások és termékek reklámozására. Míg az offline marketing egészen átlátható és már-már megszokott, az online marketing egy sokkal komplexebb és modernebb megoldásokat nyújtó kellék a marketing eszköztárában. Mára annyi formája és ágazata alakult ki, hogy az a laikusok számára szinte követhetetlen. Nem is beszélve arról, hogy a különböző megoldások milyen hamar megváltozhatnak. Bár ez egyáltalán nem probléma a szakemberek számára, hiszen ez a szakma szépsége. Folyamatosan megújítja önmagát, sohasem unalmas és nem öli meg a kreativitást, épp ellenkezőleg!

Amíg pedig az üzleti terv egy térkép ahhoz, hogyan is kell irányítani egy céget, addig a marketing terv segítség abban, hogyan lehet odáig eljutni, részletezve minden fontos lépést az úton, köztük azt is, hogyan hozz létre vagy alakíts ki kapcsolatot a potenciális és már meglévő ügyfelekkel.

Marketing stratégia vs. Marketing terv

A két fogalom gyakran összemosódik, ami nem véletlen, ugyanis nagyon nehéz őket kettéválasztani. Ráadásul ahány forrás, annyi magyarázat olvasható róluk. Ami azonban biztosan elmondható a két fogalomról, az az, hogy a marketing stratégia az üzleti stratégia leképezése, megmutatja hogyan segít a marketing elérni az üzleti célokat. Ebben határozzuk meg:

  • Mi a célunk (marketing cél) 
  • Milyen a piaci helyzetünk (helyzetelemzés) 
  • Kit akarunk elérni (célcsoport) 
  • Mit ajánlunk (értékajánlat) 
  • Hogy kikkel versenyzünk (versenytárselemzés) 
  • Milyen csatornákon, milyen eszközökkel próbálkozunk 
  • Hogyan mérjük a stratégia sikerességét (KPI-ok1)
  • Mekkora a költségvetésünk

A marketing tervben ennél azonban mélyebbre megyünk. Részletesen átgondoljuk, hogyan is valósul meg a gyakorlatban a kitűzött cél, mégpedig ezek mentén a lépések mentén:

  • Marketing csatorna, és taktikák összeállítása 
  • KPI-ok meghatározása 
  • Ütemezés kialakítása 
  • Erőforrás tervezés 
  • Költségvetés összeállítása

Miért fontos mindez?

A legfontosabb először is, hogy a kis- és középvállalkozók felismerjék, hogy a marketing stratégia és terv egyaránt egy nagyon fontos összetevője a sikeres vállalkozásnak, mert ez nyújt majd nekik segítséget abban, hogy megértsék a vásárlókat és a versenytársakat. 

Szerencsére az AIOP szakképzett munkatársai ennek összeállításában és gyakorlati alkalmazásában is segíteni tudnak. Így, csupán egy jó ötletre és az AIOP szakértelmére lesz szükséged ahhoz, létrehozz és felépíts egy igazán sikeres vállalkozást.

1KPI – A KPI az angol Key Performance Indicator kifejezés rövidítése, ami „fő teljesítménymutatót” jelent.

Maradj velünk fókuszban!

Mi folyamatosan figyeljük a vállalkozói léttel kapcsolatos változásokat, lehetőségeket!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Szeretnéd ha vállalkozásod a csúcsra törne?

vedd fel velünk a kapcsolatot!

AIOP_ajánlat