A social media, magyarul a közösségi média egyre inkább behálózza életünket. Egymás után hozzák létre a különféle platformokat, melyeket mindennap használunk és közben észre sem vesszük, milyen nagy hatással is vannak ránk. Erre a tényre persze egyre gyakrabban hívják fel a figyelmünket, de vajon tudjuk, hogy mi is történik a kulisszák mögött, és hogyan érik el mindezt a vállalatok?
A social media egy médiaeszköz, ahol az üzenetet közösségi interakciókon keresztül szórják szét. A közösségi média az internetet és az online megjelenési lehetőségeket aknázza ki azért, hogy az egyszerű közlésből interakciók, vagyis kommunikációk váljanak. Elősegíti, hogy az emberek tartalom befogadókból tartalom szerkesztővé alakuljanak. Hazánkban a legismertebb és legkedveltebb közösségi média eszköz a Facebook. De nem feledkezhetünk meg a többi eszközről sem, mint pl. YouTube, Instagram, LinkedIn és társaik.
Hogyan változik a közösségi média?
A közösségi média változásait első sorban a közösségi platformokon is aktív cégek érezték meg. Egyre inkább úgy tűnik, hogy minden nagyobb játékos (Facebook, Twitter, stb.) igyekszik megnehezíteni a márkák dolgát.
A közösségi média platformok évek óta az online marketingesek nélkülözhetetlen eszközei közé tartoznak. Tagadhatatlan azonban, hogy a közösségi média világa – és ezzel a marketingben betöltött szerepe – drasztikus változáson megy keresztül. Ezt bárki tapasztalhatja, aki az előző évek során folyamatosan figyelemmel követte organikus eléréseinek számát a Facebookon, vagy a webhelyre érkező látogatókat a bejegyzésekből.
A cél a túlélés! De hogyan?
Rengeteg cég alkalmazza marketingcélokra a közösségi médiát, de egyre kevesebben tartják érdemleges befektetésnek erőforrások, idő, és pénz szempontjából. Vessünk egy közelebbi pillantást arra, hogy miért egyre nagyobb kihívás érvényesülni a közösségi médiában!
A vállalatok kommunikációs bojkottját nem más váltja ki, mint a média zaja. A folyamatos online jelenlét ugyanis olyan szintre csökkenti a felhasználók ingerküszöbét. Mind tudjuk, látjuk, érezzük, hogy egyre nehezebb eredményesen használni a közösségi médiát marketingcélokra. Ebből következik, hogy azok, akik még kitartanak a különböző platformok mellett, egyre erőltetettebben próbálkoznak megkapaszkodni minden fűcsomóban. Ez a módszer azonban gyakran nem hogy nem eredményes, még el is tántoríthatja azokat a felhasználókat, akik eddig kitartottak az egyre több reklámmal telített platformok mellett. A fiatalabb generációk között végzett kutatásból kiderült, hogy 56%-uk véglegesen felhagyott a közösségi média használatával a reklámok miatt.
A fentiek után sokakban jogosan merül fel a kérdés, hogy vajon megéri-e továbbra is időt, erőforrásokat, és pénzt fektetni a közösségi médiába. Nem elég, hogy lépést kell tartani a legfrissebb algoritmusfrissítésekkel – az alábbiakat is figyelembe kell, hogy vedd, ha nem szeretnéd elveszíteni közösségi jelenlétedet.
Aktivitás, aktivitás, aktivitás!
Nem számít, hogy mik közösségi média marketing kampányaid céljai – ezeket nem fogod tudni elérni, ha stratégiád nem fókuszál az aktivitás kiváltására. Aktivitás alatt azt értjük, amikor a felhasználók valahogyan felveszik a kapcsolatot bejegyzéseiddel – hozzászólást írnak alá, megosztják azt, vagy reagálnak rá. Erre több okból is szükség van. Az egyik ok az, hogy az aktivitás a konverziók alapja – nem igazán szokott úgy vásárolni az ember az interneten, ha előtte valamilyen módon nem lép kapcsolatba a márkával. A másik ok, hogy a közösségi platformok algoritmusai általában azokkal a tartalmakkal „bőkezűbbek”, amelyek aktivitásra ösztönzik a felhasználókat. Tehát többeknek jelenhetnek meg azok a bejegyzések, amelyekre sokan reagálnak, kommentálnak rövid időn belül, vagy megosztják azt.